Nowy obowiązek od 1 lipca 2021 r. dla władających budynkami – Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków

Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB)

Od 1 lipca 2021 r. wszyscy zarządzający budynkami mają nowy obowiązek: składanie w urzędach gmin deklaracji o zastosowanych źródłach ogrzewania. Deklaracje te są niezbędne do utworzenia i prowadzenia Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB).



Terminy składania deklaracji:

  • Nowe budynki: deklarację należy złożyć w ciągu 14 dni od dnia, w którym rozpoczęto ich legalne użytkowanie (czyli po skutecznym zgłoszeniu zakończenia budowy lub uzyskaniu ostatecznej decyzji o pozwoleniu na użytkowanie).
  • Budynki istniejące (przed 1 lipca 2021 r.): na zgłoszenie źródła ciepła właściciele mają 12 miesięcy od wprowadzenia obowiązku, tj. do 30 czerwca 2022 r.



Konsekwencje braku zgłoszenia:

Niedopełnienie obowiązku złożenia deklaracji podlega grzywnie do 5000 zł, zgodnie z przepisami art. 27g ustawy z dnia 28 października 2020 r. o zmianie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 2127).