Dostępność architektoniczna oraz informacyjno-komunikacyjna
Zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami Dostępność architektoniczna oraz informacyjno-komunikacyjna Kto może złożyć wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej? Klient w zakresie dostępności urzędu może:
W pierwszym przypadku ma do tego prawo każdy klient urzędu. Taka forma zgłoszenia ma wyłącznie charakter informacyjny. Wniosek o zapewnienie dostępności może złożyć osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy. Po wykazaniu interesu faktycznego, a więc wskazaniu realnej potrzeby skorzystania z usług urzędu – ma prawo wystąpić do urzędu z wnioskiem o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej. Wniosek o zapewnienie dostępności powinien zawierać:
|
Wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej
Termin realizacji Bez zbędnej zwłoki – nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności. Jeżeli zapewnienie dostępności, w zakresie określonym we wniosku, nie jest możliwe w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności, to urząd niezwłocznie powiadamia wnioskodawcę o przyczynach opóźnienia i wskazuje nowy termin zapewnienia dostępności, nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności. W przypadku braku możliwości zapewnienia dostępności w zakresie określonym we wniosku urząd musi zaproponować rozwiązanie alternatywne oraz dołączyć uzasadnienie. Złożenie wniosku Wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno – komunikacyjnej można:
Tryb odwoławczy Gdy PINB nie zapewnił wnioskodawcy dostępności:
Termin na wniesienie skargi to 30 dni – w pierwszym i w drugim przypadku liczony od upłynięcia terminów, natomiast w trzecim przypadku termin ten liczony jest od dnia otrzymania zawiadomienia. Podstawa prawna Ustawa z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. |