Skargi i wnioski

Strona Główna > Skargi i wnioski

Skargi i wnioski

Przedmiotem skargi w rozumieniu art. 227 ustawy z 14.06.1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735 ze zm.) – dalej Kpa, może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
 

Zgodnie z treścią przepisu art. 241 Kpa, przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy:

  • ulepszenia organizacji,
  • wzmocnienia praworządności,
  • usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom,
  • ochrony własności,
  • lepszego zaspokajania potrzeb ludności.

Wniosek może dotyczyć również innych spraw, ponieważ wyliczenie zawarte w art. 241 Kpa jest jedynie przykładowe (por. wyrok WSA w Łodzi z dnia 17 kwietnia 2009 r., II SA/Łd 941/08, LEX nr 536314). Generalnie przyjmuje się, że przedmiotem wniosku jest zawsze chęć ulepszenia istniejącego stanu rzeczy, nie natomiast konkretny zarzut względem organów administracji publicznej (K. Zalasińska [w:] M. Wierzbowski, A. Wiktorowska (red.), Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, Warszawa 2011, s. 1065).

 

Skargi (art. 277 Kpa) i wnioski (art. 241 Kpa) Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego dla m. st. Warszawy przyjmuje w następujących formach:

 
Po kliknięciu w ww. „odnośnik do dokumentu”, po kliknięciu w „załatw sprawę” i zalogowaniu się na platformę ePUAP należy w rubryce: „Wybierz urząd lub instytucję, do której składasz pismo”, wpisać lub wkleić po skopiowaniu: „Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego dla m. st. Warszawy”.
 
Skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania (§8 ust.1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków – Dz.U. nr 5, poz. 46).
 

Natomiast skarga lub wniosek wniesione za pośrednictwem platformy e-ePUAP w formie dokumentu elektronicznego powinno:

  • być opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP, lub uwierzytelniane w sposób zapewniający możliwość potwierdzenia pochodzenia i integralności weryfikowanych danych w postaci elektronicznej;
  • zawierać dane w ustalonym formacie, zawartym we wzorze podania określonym w odrębnych przepisach, jeżeli te przepisy nakazują wnoszenie podań według określonego wzoru;
  • zawierać adres elektroniczny wnoszącego podanie.
 

Równocześnie informujemy, że odpowiedzi na pisma są udzielane za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt. 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jeżeli strona lub inny uczestnik postępowania spełni jeden z następujących warunków:

  • złoży podanie w formie dokumentu elektronicznego przez elektroniczną skrzynkę podawczą organu administracji publicznej;
  • wystąpi do organu administracji publicznej o takie doręczenie i wskaże organowi administracji publicznej adres elektroniczny;
  • wyrazi zgodę na doręczanie pism w postępowaniu za pomocą tych środków i wskaże organowi administracji publicznej adres elektroniczny.

W pozostałych przypadkach odpowiedzi są udzielane drogą tradycyjną tj. poprzez doręczenie pocztowe.